Upptäck Jönköping!

UTFLYKTSTIPS!
I samband med rikskonferensen erbjuds flera fina utflykter. För dig som vill stanna en dag extra och upptäcka Jönköping kommer här ett antal tips att upptäcka på egen hand.

Vattenledningsparken och naturreservatet Junebäckens källor
Vattenledningsparken med sina dammar och sprutande fontäner är en tidig teknisk anläggning som försåg Jönköpingsborna med dricksvatten från 1864 till 1958. Numera ingår parken i ett naturreservat som kallas Junebäckens källor efter influensområdet för dricksvattnet. Reservatsområdet finns på höjderna sydväst om Jönköping där Junebäcken rinner fram och utsikten över staden och Vättern är vidsträckt.

Större delen av Vattenledningsområdet är ekskog, ofta i en blandning med gran, björk och rönn. På bergig mark mer av tall och på bördig mark finner man ekhassellundar. I den branta terrängen växer lind, fläckvis grov rönn och här finns rikligt med död ved, vilket gynnar mindre hackspett. Spillkråka förekommer också regelbundet i området. Mycket av brantskogen är nyckelbiotoper. I den rikaste har 20 signalarter mossor och lavar hittats. Det tyder på att här har varit skog länge, mikroklimatet är stabilt och naturen värdefull.

I den branta terrängen i öster finns många alkärr med inslag av lundmiljö, källflöden och forsande bäckar. En av områdets karaktärsväxter är skärmstarr. Gärdsmyg är också vanlig i området, särskilt på platser där buskvegetationen är tät. Forsärla kan ses vid Åsendammens lilla vattenfall.

Mer info: www.jonkoping.se/fritid-kultur--natur/friluftsliv-natur-och-parker/friluftsliv/friluftsomraden/vattenledningsomradet Hitta hit: Buss 27 från Spira eller Östra centrum (mot Skänkeberg).

Hållplats: Vattenledningsvägen. Följ Vattenledningsvägen söderut och håll höger när vägen delar sig.

Naturreservatet Ingaryd
 Ingaryd är en äldre, välbevarad gård med både skogs- och jordbruksmark som har stor artrikedom. Området är mycket välbesökt och flera stigar löper genom terrängen. 50 ha av fastigheten är naturreservat, och flertalet byggnader och trädgården ingår i reservatet. Gården ligger utmed den historiska riksvägen mellan Jönköping och Kalmar och var gästgivaregård mellan 1650 och 1890 och dessutom tingsplats för Tveta härad 1723 -1890. Gården ägs av Föreningen Ingaryds Natur. Föreningen har två medlemmar, Naturskyddsföreningens kretsar i Jönköping och Huskvarna/Gränna. Föreningen Ingaryds Vänner driver verksamheten på gården. Naturreservatet är till för att bevara den biologiska mångfalden knuten till naturskogsartad barrblandskog, ädellövskog samt ett odlingslandskap med alléer, skyddsvärda träd och lövträdshagmark. Den stora variationen av olika sorters natur gör att många arter trivs i området. Stora delar av barrskogen är över 100 år. På Ingaryd finns ett rikt och varierat fågelliv bland annat sångare och hackspettar. Under våren sjuder det av sång i skogen från flugsnappare, svarthättor, grönsångare och lövsångare. På kvällen drar morkullorna runt. Lite mer udda fågelarter är nötkråka och skogsduva. Mer info: www.ingaryd.se Hitta hit: Ingaryd ligger vid väg 31 strax nordväst om Tenhult. Buss 130 till Tenhult. Hållplats: Verkstadsvägen. Gå tillbaka mot Jönköping, förbi Kabe Husvagnar och följ den gamla vägen som går parallellt med riksvägen. Sväng vänster upp i allén.

Fler tips om naturen i Jönköpings kommun

www.naturkartan.se/sv/jonkoping