Aktiviteter för barn och barnfamiljer

Aktiviteterna för dig som deltar på rikskonferensen tillsammans med barn är många. En kärna i programmet är så klart våra egna Natursnokarna, men i år erbjuds även barnteater, besök på Länsmuseum, pyssel och annat kul.

Natursnokarna
Nu börjar äventyret! Hitta en groda, följ ett rävspår eller baka pinnbröd över öppen eld – häng med Natursnokarna! Under rikskonferensen får både medlemmar och andra nyfikna lära känna Natursnokarna, Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans. Programmet passar små som stora barn med en vuxen i sällskap.
Tid och plats:
Lördag 4 maj, 10.00–12.00 samt 13.00–15.00. Samling vid Amfiteatern bakom Spira.
Söndag 5 maj, 10.00–12.00 . Samling vid Amfiteatern bakom Spira.

Naturaktiviteter för stora barn: INSTÄLLT

Följa John. En lekfull utställning i John Bauers värld
Välkommen till ”Bauervärlden” på Jönköpings läns museum, där du får upptäcka John Bauers konstnärskap på ett lekfullt sätt. Utställningen följer John genom korta utdrag ur hans brev, verk och många teckningar. Utforska Johns stora bildskatt med älgar, prinsessor och troll som vägledare! I utställningen finns plats för lek och fantasi, och alla barn kan klä ut sig.
Lördag 4 maj, 11.00 - 12.00  Jönköpings läns museum

Barnteaterföreställning med Teater Tabberas
Två möss bor i ett gammalt hus där de driver stadens enda tandläkarmottagning, både stora och små djur är välkomna. Men inga som äter möss! Plötsligt en dag kommer en räv med fruktansvärd tandvärk… Med nyskriven musik, sång, dans, djur och människor, verktyg och finurligheter får barnen följa med i en rafflande historia.
Rekommenderas för barm mellan 3 och 7 år.
Söndag 5 maj, 14.45-15.15. Kammaren.

Pyssel och lek
Bygg ett bihotell, testa Naturfalken - Naturskyddsföreningens "simborgarmärke i artkunskap", eller skaffa en gnuggistatuering med en hotad art. Ett mer detaljerat schema kommer närmare inpå konferensen.

Anmälan
Du anmäler intresse för barnaktiviteter i samband med att du anmäler dig till rikskonferensen, eller under "min rikskonferens" senast den 15 april.

Du som önskar boka barnaktiviteter kommer senare få ett separat mejl där vi ber om mer info (antal barn, ålder, ev. allergier etc). Om det blir färre än 5 barn som anmäls måste vi tyvärr ställa in.
För mer info: mejla rikskonferens@naturskyddsforeningen.se

Måltider för barn
Särskilda måltider för barn är inte planerade, det behöver du som medföljande vuxen ansvara för eller anmäla i samband med din egen bokning.

Middagssittningen den 4 maj är inte öppen för gäster under 18 år, med undantag för små barn som behöver vara i sin vuxens sällskap. Barnet behöver då föranmälas, så att vi kan ordna med barnstol och alternativ kost.

Bilden föreställer en grupp barn som siter med en snokledare på en filt och lär sig om växter.