Profilbild för Lantbrukets väg framåt

Föreläsare: Pim Bendt
Talare: Jan Carleklev
Moderator: Evalena Skalstad
Paneldeltagare: Anna Isaksson, Babak Ghajavand, Dag-Henrik Arvidsson, Tobias Larsson

När lågt pris på mat är viktigare än allt annat går det ut över människor, djur och miljö. Marknaden för lantbrukets produkter går upp och ned, men över tid kämpar många med lönsamheten och lantbruksföretagen blir allt färre. Samtidigt fortsätter odlingslandskapets mångfald att utarmas och förlusten av biologisk mångfald är jämte klimatet en av vår tids stora ödesfrågor. Hur hänger detta ihop? Hur ser ett hållbart lantbruk i ett rikt odlingslandskap ut och hur ska samhället agera för att ta oss dit?

Pim Bendt Enhetschef på Odlingslandskap och Gruvor på  Naturskyddsföreningens rikskansli ger oss en inflygning och bakgrund utifrån föreningens rapport förra året "Lantbruket, samhället och den biologiska mångfalden.

Sedan blir det en soffpanel med samtal om utmaningar och möjligheter kring lantbrukets väg framåt, med Anna Isaksson från projekt "Mer Ekologiskt i Jönköpings län", Dag-Henrik Arvidsson Ekologisk lantbrukare, Babak Ghajavand från det innovativa och cirkulära livsmedelsföretaget WeRefine och Tobias Larsson från Fältbiologerna. Samtalet modereras av Evalena Skalstad, sakkunnig vid avdelningen för Odlingslandskap på Naturskyddsföreningen.

Se gärna filmen

Välkommen till ett seminarium om en av vår tids viktigaste frågor!

Profilbild för Pim Bendt

Pim Bendt Föreläsare

Rikskansliet

Enhetschef Odlingslandskap och gruvor
Naturskyddsföreningens rikskansli

Profilbild för Jan Carleklev

Jan Carleklev Talare

Kulturinslag
Vi får ta del av ljudkonstnären Jan Carleklevs arbete med Insektskören.

Insekternas livsmiljö förändras i snabb takt, många arter är hotade medan andra ökar på grund av det förändrade klimatet. I konstverket Innan Tystnaden undersöker Carleklev människans relation till insekter med hjälp av en spekulativ Insektskör. Tillsammans med barn och vuxna lyfts ett komplicerat och ibland tungt ämne i spännande workshops fyllda av nyfikenhet och förundran.

"Utgångspunkten är dödsmässans flyktiga klangvärld – som en bön för den döende. Men vem är det egentligen vi ska be för?”

Profilbild för Evalena Skalstad

Evalena Skalstad Moderator

Rikskansliet

Sakkunnig Odlingslandskap

Profilbild för Anna Isaksson

Anna Isaksson Paneldeltagare

Projekt "Mera ekologiskt i Jönköpings län"
Länsstyrelsen Jönköping

Profilbild för Babak Ghajavand

Babak Ghajavand Paneldeltagare

Delägare WeRefine

Om WeRefine - cirkulär livsmedelsförädling
Vår historia börjar för århundraden sedan, med en unik jäsningskultur djupt rotad i Mellanöstern. Denna 500-åriga tradition, som gått i arv genom generationer, har format vårt förhållningssätt till mat och inspirerat oss att tänja på gränserna för smakutforskning.

Vårt uppdrag: att bidra till att säkra den framtida proteinförsörjningen och driva på en hållbar livsmedelsomställning. Ganska svårt, men definitivt genomförbart. Med vår livsmedelsalkemi förvandlar vi sidoströmmar till växtbaserade underverk.

Det som skiljer oss är inte bara vårt engagemang för exceptionell smak, utan också vårt engagemang för hållbara metoder. Vi tror stenhårt på att vårda jorden som försörjer oss, och vårt fokus på ansvarsfulla inköp och minimalt avfall återspeglar detta kärnvärde. Genom att välja våra produkter gör du med oss ​​en positiv inverkan på planeten, en läcker tugga i taget.

Profilbild för Dag-Henrik Arvidsson

Dag-Henrik Arvidsson Paneldeltagare

Ekologisk Lantbrukare

Ekologisk Lantbrukare, Skällingsö Eko i Bottnaryd.
Naturbeteskött med Hereford, Naturbete, vall och skog.
Driver gården med sin som Albert.

Profilbild för Tobias Larsson

Tobias Larsson Paneldeltagare