Profilbild för Besök på Kooperativet Bikupan, butik med ekologiska varor

Besök på Kooperativet Bikupan, butik med ekologiska varor Har passerat

Fredag 3 maj 2024 18:00 - 19:00 CEST

Anmälan till denna programpunkt är stängd

Välkommen till Bikupan, som är en KRAV-certifierad, medlemsägd butik som drivs i form av en kooperativ ekonomisk förening. Den startade 1989. Målet var då, och är fortfarande idag, att sälja ekologiska och miljöbättre varor till medlemmar och övriga kunder. Vi satsar även på Fairtrade. Idag är vi drygt 200 medlemmar, varav ca 30 arbetar ideellt med att driva butiken. Bikupan har Jönköpings största sortiment av ekologiska teer och godis men satsar också på lösviktsförsäljning av framför allt ärter, böner, linser, torkad frukt och nötter. Butiken erbjuder också mjöl och gryner men även glutenfria produkter.

Butiksföreståndarna diskuterar gärna med er som kommer på besök om hur en liten aktör klarar konkurrensen med de stora matjättarna och vad som menas med ekologiskt.

Mer info: www.bikupan.org

Hitta hit: Butiken ligger på Tändsticksområdet, helt nära järnvägsstation och bussterminal. Adressen är Tändsticksgränd 3 i västligaste delen av området. Buss 1,2,3,4 m.fl. från Östra centrum. Hållplats: Juneporten.

Tidpunkt för besök: Fredag 3 maj kl. 18. Samma utflykt sker även Lördag 4 maj kl. 10.