Profilbild för Utflykt till biosfärområdet Östra Vätterbranterna

Utflykt till biosfärområdet Östra Vätterbranterna Har passerat

Fredag 3 maj 2024 08:00 - 12:30 CEST

Föreläsare: Claes Hellsten

Obs! Sista dag för anmälan är 17 april. Därefter kan det gå att följa med om platser finns kvar i bussen, men då krävs att du tar med egen lunch.

Tidpunkt: Fredag 3 maj 08.00 - 12.30

Samling: Utanför entrén till Spira, för avfärd i abonnerad buss.

Förtäring: Enkel fältlunch ingår, medtag egen dryck.

Obs! Bitvis är området mycket svårtillgängligt med upp till 100 meters höjdskillnad.

Utflykt till Sjöbergen fredag 3 maj
Claes Hellsten och andra medlemmar från Skogsgruppen guidar oss genom en höjdare bland områdets många naturpärlor - branterna nedanför motell Vätterleden. Platsen användes i Naturskyddsföreningens nationella skogskampanj 1999 som exempel på en nyckelbiotop som missats i skogsstyrelsens inventeringar. Vi använder restiden (ca 25 min) i buss till att informera om Östra Vätterbranterna.

Östra Vätterbranterna, ett av sju biosfärområden i Sverige. Alla är områden med unik natur där vi skapar modeller för ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. FN-organet UNESCO utser biosfärområdena och 2012 blev Vätterbranterna ett av dem. Det sträcker sig utmed Vättern från Tenhult i söder till Uppgränna i norr, totalt ca 4x1,5 mil (=40 000 ha).

Gränna Skogsgrupp
Historien om Östa Vätterbranterna är också historien om en av Naturskyddsföreningens arbetsgrupper. Utan den hade processen som ledde fram till Unesco-utnämningen varken startat eller gått i mål. Gränna Skogsgupp bildades 1994 efter Steget Före-modell. Gruppen inventerade skog, bevakade avverkningsanmälningar, bedrev opinionsarbete och försökte att alltid vara steget före skogsbruket. Det ledde till omfattande konflikter med myndigheter och markägarorganisationer. Som beskrivet i ”En underbar Fredag” övergick dock konflikt i dialog. Bildandet av biosfärområdet markerade en vilja till omfattande samverkan mellan kommun, myndigheter, organisationer och enskilda medlemmar.

Ett femtiotal områdesskydd (22 reservat och 32 biotopskydd) har tillkommit sedan starten och ca 25 frivilliga naturvårdsavtal har slutits med markägare. Vid invigningen av biosfärområdet 2012 hölls Sveriges första (och största) Bioblitz.1000 personer deltog i 24 timmars artjakt med stor medial uppmärksamhet.

Sjöbergens naturreservat är en hotspot för biodiversitet och ingår i ett större Natura 2000-område med flera reservat som sträcker sig i en dryg mil lång brant utmed Vättern. Nivåskillnaden mellan högsta och lägsta punkt är mer än 100 meter. Utför branterna rinner flera ädellövkantade bäckar som mynnar ut i Vättern.

Stora delar av reservatet saknar spår av skogsbruk. Naturskogen domineras av tall och gran med stort inslag av lövträd som ek, lind, alm, ask, asp, fågelbär, oxel, sälg och lönn. Här finns gott om hamlade lindar som förr användes som vinterfoder till djur. Här förekommer också en stor variation av rödlistade insekter, svampar, fåglar, kärlväxter samt moss- och lavarter som vedtrappmossa, askvårtlav och gammelekslav.

För den som vill fördjupa sin förståelse, läs gärna Landskap i balans och En underbar fredag

Mer info Biosfärområde Vätterbranterna

Gränna skogsgrupps facebook

Tidpunkt: Fredag 3 maj 08.00 - 12.30

Samling: Entrén till Spira, för avfärd i abonnerad buss.

Förtäring: Enkel fältlunch ingår

Profilbild för Claes Hellsten